وبلاگ خلاقانه و تعاملی و همچنین روش‌های ایجاد آن موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

آیا دوست دارید که برند خودتان را متمایز کنید؟ آیا تمایل دارید که توجه مخاطبین را جلب نمایید و خوانندگان زیادی را به سمت سایت خود بکشانید؟ و آن‌‌ها را به ماندن بیشتر در سایت خود تشویق کنید؟

بدون شک این خواسته تمامی صاحبان سایت است. طراحی و راه اندازی سایت با هر هدفی که باشد و هر نوع محصول و یا خدماتی را ارائه دهد یا بفروشد، به بازدید کننده نیاز دارد؛ بازدیدکنندگان وفاداری که بارها بارها به سایت سرزده و زمان زیادی را در آن بگذارند.

ایجاد وبلاگ خلاقانه و تعاملی از جمله بهترین کارهایی است که در این ارتباط می‌توان انجام داد. پست‌های تعاملی یک راه حل عالی برای جذب مخاطبین و شناساندن برند شما به آن‌ها می‌باشد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، یک وبلاگ خلاقانه و محتوای تعاملی می‌تواند نرخ تبدیل را ( یعنی نسبت میزان کلیک به نسبت دیده شدن سایت در نتایج موتور های جستجو) در مقایسه با پست‌های غیر تعاملی را تا برابر افزایش دهد.

افزایش نرخ کلیک، بازدید‌کننده بیشتر و در نتیجه فروش و درآمد بالاتر را برای سایت به همراه خواهد داشت.

13 روش ایجاد وبلاگ خلاقانه
13 روش ایجاد وبلاگ خلاقانه

چگونه وبلاگ خلاقانه و تعاملی بسازیم؟

ساخت پست‌های تعاملی و وبلاگ خلاقانه کار دشواری نیست اگر روش‌های انجام آن را بدانید. حالا خبر خوش در اینجا این است؛ که ما، 13 روش برای ساخت وبلاگ خلاقانه و تعاملی را به طور کامل شرح داده‌ایم. از این رو با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با بکارگیری این روش‌ها و ساخت پست‌های جذاب تعاملی؛ بازدید سایت خود را به طور شگفت انگیزی بالا ببرید.

1- برگزاری آزمون

برگزاری مسابقه و آزمون، یک راه ساده برای جلب توجه مخاطبان است که می‌توانید آن را به کار گیرید.

مردم به انجام آزمون‌های مختلف که توسط آن بتوانند به شناختی از خود برسند، و یا مهارتی را در خود بسنجد؛ علاقه زیادی دارند.

برای مثال آزمون‌های سنجش میزان استرس فرد و یا میزان هوش اجتماعی و مواردی از این قبیل که در سایت‌های سرگرمی و یا روانشناسی زیاد به چشم می‌خورد.

این استراتژی و تولید پست و وبلاگ خلاقانه آزمونی؛ می‌تواند در هر نوع سایتی به کار برده شود. فقط کافیست برای این منظور، کمی خلاقیت به خرج داده و با توجه به علاقه مخاطبین خود و نیازهای آن؛ یک پست آزمونی را طراحی کنید.

به عنوان یک مثال دیگر، اگر شما یک سایت آموزش زبان انگلیسی دارید، می‌توانید آزمون تعیین سطح رایگان را در سایت خود قرار دهید.

شما می‌توانید از آزمون‌های تعاملی سایت استفاده‌های هوشمندانه‌تری داشته باشید. یکی از‌کارها در این ارتباط این است که در پایان آزمون از شرکت کنندگان بخواهید به منظور اعلام نتایج و یا ارسال آزمون‌های دیگر، نام خانوادگی و آدرس ایمیل خود را وارد کنند.

با این ترفند کاربران برای وارد کردن ایمیل خود طفره نمیرند و این کار را به راحتی انجام می‌دهند. به یاد داشته باشید که داشتن آدرس ایمیل کاربران سایت مثل یک برگ برنده برای شما است که می‌توانید از آن برای هر‌چه ارتباط  بیشتر با کاربران استفاده کنید.

2– بارگذاری ویدیو

ویدیو یکی از جذاب‌ترین انواع محتواها برای کاربران است. خیلی از کاربران سایت حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند و حتی اگر به خواندن مقالات علاقه‌مند باشند؛ اما خواندن مقالات متنی پشت سر هم برای آن‌ها کسل کننده خواهد بود.
بنابراین لازم است که در این میان برای مخاطبان زنگ تفریحی در نظر‌گرفته شود تا آن‌ها را سرگرم کند و مانع خروج سریع آن‌ها از سایت شود.

ویدیو به عنوان‌ یک نوع پست و وبلاگ خلاقانه می‌تواند در این مواقع مفید بوده و مخاطبان را سرگرم کند. مدت زمان حضور کاربران در سایت را افزایش دهد و در نتیجه کاهش نرخ پرش را به دنبال داشته باشد.

3 بارگذاری ویدیو
3 بارگذاری ویدیو

3- ساخت محتواهای اسلایدی

اسلایدها یکی دیگر از انواع محتواهای جذاب است که می‌توانید در سایت خود قرار دهید. این نوع از محتوا وبلاگ خلاقانه برای کاربردهای گوناگونی به کار گرفته می‌شود.

در مواردی که حجم اطلاعاتی که قرار است به کاربر ارائه دهید زیاد است؛ و این اطلاعات به صورت پراکنده و دارای بخش‌های مختلفی است، می‌توانید محتوای خود را به صورت اسلایدی آماده کنید.

با استفاده از محتواهای اسلایدی می‌توانید به راحتی محتواهای آموزشی درست کنید. اسلایدها این امکان را به شما می‌دهد؛ که مطالب را به شکل خلاصه و بخش‌‌بندی شده همراه با تصاویر و نمودار ارائه دهید. بدین شکل مطالب، به ویژه مطالب آموزشی برای مخاطبان قابل فهم‌تر خواهد شد.

اسلاید این امکان را به کاربر می‌دهد که در زمان کوتاه‌تری یک محتوا را بررسی کنید. همچنین می‌تواند به راحتی اسلایدها را از اول مرور کند.

اگر در ساخت محتواهای اسلایدی به طراحی گرافیکی دقت کافی داشته باشید و از المان‌های خلاقانه ‌استفاده کنید؛ اسلایدها برای کاربران جذاب‌تر خواهد شد.

اگر می‌خواهید محتواهای اسلایدی که ایجاد کردید؛ تأثیر‌گذاری بیشتری داشته باشد و از‌ حالت تعاملی بالاتری برخوردار گردد؛ بهتر است در انتهای اسلایدها یک CTA ( کال تو اکشن به معنای اقدام به عمل می‌باشد. یعنی کاربران را برای انجام عملی ترغیب کنید و از آن‌ها بخواهید ‌تا اقدامی را در سایت انجام دهند) قرار دهید.

4- ساخت گیف و یا تصاویر متحرک

بدون شک ساخت و قرار دادن فیلم‌های ویدویی، جذاب خواهند بود، اما ایجاد آن‌ها نیازمند صرف‌ زمان و هزینه است. اما می‌توانید گیف( تصاویر متحرک) را به عنوان یک جایگزین فیلم در نظر بگیرید که هم فوق العاده جذاب است و هم ساخت آن ساده و راحت است.

گیف یک وبلاگ خلاقانه است که می‌تواند به شما در جلب توجه و افزودن ذوق به پست‌های وبلاگ کمک کند. آن‌ها همچنین نسبت به تصاویر ثابت به میزان بالاتری به اشتراک گذاشته می‌شوند و گاهی اوقات می‌توانند در توضیح مفاهیم و ایده‌ها بهتر عمل کنند.

برای نشان دادن عملی مانند باز کردن یک ابزار می‌توانید به جای عکس‌های ثابت از گرافیک متحرک نیز استفاده کنید.

استفاده از انیمیشن می‌تواند به خوانندگان در درک و حفظ اطلاعات برای مدت طولانی‌تری کمک کند.

روش دیگر استفاده از GIF این است که در وب سایت GIPHY جستجو کنید تا مواردی که با سایت و مخاطبان شما مرتبط است را پیدا کنید و مورد استفاده قرار دهید.

ساخت گیف و یا تصاویر متحرک
ساخت گیف و یا تصاویر متحرک

5- نمودارهای تعاملی تهیه کنید

تجسم داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا اعداد و آمار را که برای کاربران خسته کننده است به صورت گرافیکی نشان دهید. اما چرا نمودارهای ساکن در حالی که می‌توانید آن‌ها را تعاملی کنید؟

6- اینفوگرافی‌های تعاملی را به اشتراک بگذارید

اینفوگرافیک یک نوع وبلاگ خلاقانه می‌باشد. امکان درک مطلب را به شکل ساده‌تری برای کاربران فراهم می‌آورند. و بیشتر با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود.

اما با ایجاد اینفوگرافیک‌های معمولی و ساکن؛ شما کار متمایز کننده‌ای انجام نمی‌دهید، اگر می‌خواهید از رقبای خود جلو بزنید باید با ایجاد اینفوگرافیک تعاملی، کار خود را متمایز کنید و توجه کاربران را جلب کنید.

با اینفوگرافیک‌های متحرک می‌توانید تعامل ایجاد کنید و کاربران را در روند یادگیری مشارکت دهید.

7- اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید کاربران پست‌های شما را با دیگران به اشتراک بگذارند، دکمه‌هایی را برای اشتراک گذاری در شبکه اجتماعی، در نظر بگیرید تا خوانندگان بتوانند به سرعت آن‌ها را در سیستم عامل‌های مورد علاقه خود به اشتراک بگذارند.
برای مثال در وب سایت‌های وردپرس می‌توانید از افزونه AddThis برای این کار استفاده کنید.

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی
اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

8- نقل قول‌های “Tweetable” را اضافه کنید

افزونه‌های وردپرس مانند TweetDis  یک وبلاگ خلاقانه به شمار می‌روند. می‌توانند به شما کمک کنند نقل قول‌های منتخب را به قطعه‌هایی تبدیل کنید که خوانندگان می‌توانند در توییتر خود به اشتراک بگذارند.

9- از Chatbot تعاملی استفاده کنید

اگر برای اهداف بازاریابی وبلاگ دارید به احتمال زیاد CTA، در موارد مختلف را در پست وبلاگ خود قرار داده‌اید. اما چرا خوانندگان را درگیر مکالمه نمی‌کنید؟

این دقیقاً همان کاری است که گپ تعاملی انجام می‌دهد. افزودن یک چت ربات شخصی و تعاملی به وبلاگ شما می‌تواند به شما در جذب مخاطب و حتی تبدیل خوانندگان به مشتری کمک کند.

از Chatbot تعاملی استفاده کنید
از Chatbot تعاملی استفاده کنید

10- ساخت ماشین حساب تعاملی

یک ماشین حساب تعاملی اطلاعات را بر‌اساس داده‌های وارد شده توسط کاربر محاسبه می‌کند

به خوانندگان کمک می‌کند تا وقتی با محتوایی متناسب با نیازها و علایق خود درگیر می‌شوند، در سایت بمانند.

به عنوان مثال، یک آژانس مسافرتی می‌تواند یک ماشین حساب بسازد که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد هزینه تخمینی سفر را بر اساس بودجه، انتظارات و تنظیمات سفر خود محاسبه کنند.

11- اجازه دهید خوانندگان به بخش‌های مختلف مطالب بروند

روش دیگر برای ایجاد تعامل در پست‌ها و ساخت وبلاگ خلاقانه، افزودن فهرست مطالب همراه با لینک است. به خوانندگان اجازه می‌دهد تا به بخش‌هایی که بیشترین علاقه را به آن‌ها دارند بروند.

12- تعبیه نقشه‌های تعاملی

اگر پست شما شامل اطلاعات جغرافیایی است، آن‌ها را با یک نقشه تعاملی برای خوانندگان تجسم کنید.

می‌توانید داده‌های جمعیت کشورهای مختلف را به تصویر بکشید یا با استفاده از نقشه‌ای که خوانندگان می‌توانند بر روی آن کلیک کنند، پیمایش و مقایسه کنند.

13- تور مجازی ایجاد کنید

با اضافه کردن یک تور مجازی، یک وبلاگ خلاقانه تعاملی ایجاد کنید.

برای مثال مشاوران املاک و مستغلات می‌توانند یک تور مجازی با تصاویر 360درجه از ملک‌ها تهیه کرده و در وبلاگ خود قرار دهند.

 

منبع:  13Ways to Create an Interactive Blog Post That Engages Readers